Inkluderende undervisning - Metoder til at støtte flersprogede elever
Dette kursus er skabt for at hjælpe undervisere med at støtte flersprogede elever på bedste vis.
Kurset fokuserer blandt andet på at udstyre underviserne med værktøjer og strategier til at bruge elevernes modersmål som en ressource i undervisningen.
Herudover arbejdes der med lyttestrategier samt metoder til at tilrettelægge undervisningen, så man bedst muligt understøtter de flersprogede elever.
Målet er at skabe et inkluderende læringsmiljø, hvor alle elever kan trives og udvikle sig fagligt.
Dit udbytte
Efter kurset vil du være i stand til at:
- Bruge elevernes modersmål som en styrke i undervisningen.
- Implementere effektive lytte- og ordforrådsstrategier.
- Støtte eleverne fagligt og sprogligt på en praktisk måde.
- Anvende teknologi til at støtte elever med dansk som andetsprog.
- Hjælpe ordblinde flersprogede elever mere effektivt.
Hvem henvender forløbet sig til?
Kurset henvender sig til lærere, der underviser flersprogede elever, og som gerne vil have flere konkrete værktøjer til at støtte eleverne både fagligt og sprogligt.
Det kan både være faglærere, værkstedslærere, læse- og matematikvejledere med flere, som møder flersprogede elever i undervisningen og vejledningen.
Fagligt indhold
Kurset dækker følgende emner:
- Brug af elevernes styrker, herunder modersmål i undervisningen
- Fokus på, hvordan elevernes ressourcer, inklusiv deres modersmål, kan inddrages i undervisningen. Dette hjælper eleverne med at lære både dansk og den fagfaglige viden.
- Lytning og ordforråd
- Strategier til at forbedre elevernes lyttefærdigheder og udvide deres ordforråd, både fagligt og generelt.
- Støtte i klassen
- Praktiske metoder til at tilrettelægge undervisningen, så den støtter eleverne fagligt og sprogligt uden at sænke det faglige niveau.
- Brug af AI til at hjælpe elever med dansk som andetsprog.
- Særlige strategier til at støtte ordblinde flersprogede elever.
Hvordan arbejder vi på kurset?
Kurset er tilrettelagt som et aktivt procesforløb. Du trænes gennem relevante cases, der tager udgangspunkt i netop din erfaring, hverdag og realistiske projektsituationer.
I UCN act2learn arbejder vi ud fra en læringsfilosofi om, at du som deltager lærer bedst, når du bliver direkte inddraget gennem handling.
Læs mere om modulet
Tilmeld dig
Vi udbyder forløbet på nedenstående tidspunkter.